woensdag 13 december 2017

Nieuw in de verordening Wmo: onafhankelijke mediation

Na twee jaar inzet is de fractie van D66 er eindelijk in geslaagd om vanaf januari 2018 Edese inwoners de mogelijkheid te bieden om gebruik te maken van onafhankelijke mediation. Mediation wordt op verzoek van de Wmo-aanvrager ingezet als er een geschil is, of dreigt te ontstaan, rond een Wmo-voorziening. Via mediation gaat een daarvoor opgeleide onafhankelijke deskundige, met de aanvrager en de gemeente Ede in gesprek om te kijken of de verschillende zienswijzen dichter bij elkaar kunnen worden gebracht. Mediation heeft een preventieve werking om sneller samen tot een oplossing te kunnen komen binnen de Wmo. Dit voorkomt dat aanvragers te lang moeten wachten op voorzieningen, en afhaken vanwege de bureaucratie. Er zijn geen kosten verbonden aan de inzet van mediation. Uiteraard blijft de aanvrager naast Mediation de mogelijkheden behouden om bezwaar te maken tegen het besluit van de gemeente.