woensdag 28 maart 2018

D66 Ede laat graag het progressieve geluid horen in de coalitie!

Lees hier de bijdrage van lijsttrekker Stephan Neijenhuis bij het eerste duidingsdebat. D66 feliciteert de winnaars, benadrukt het belang van afspiegeling en diversiteit in het volgende College en geeft aan wederom klaar te staan om het progressieve geluid te laten horen in de Edese coalitie.

• De stemmen zijn geteld, de zetels berekend en de uitslag is bekend. De veranderingen in de Edese raad zijn klein en onze partij heeft een zetel verloren. Dat is natuurlijk spijtig, maar u kunt zich misschien ook voorstellen dat we opgelucht ademhaalden toen duidelijk werd dat we drie zetels behouden. Gezien de landelijke trend had het een stuk erger voor ons uit kunnen pakken. Tel uw zegeningen, zouden mijn confessionele collega’s zeggen.
  • We feliciteren de winnaars van deze verkiezingen, zoals Democratische Kiezers Ede. We feliciteren met nadruk GroenLinks omdat het mooi is om zo’n progressieve partner succesvol te zien. Daarnaast vraag ik graag aandacht voor de prestatie van de lokale ChristenUnie die het wederom presteert om bij de Gemeenteraadsverkiezingen een substantieel hoger aantal stemmen te trekken dan bij andere verkiezingen.
  • We mogen terugkijken op een respectvolle, inhoudelijk gedreven campagne. We lieten allemaal zien waarvoor we staan, maar lieten ook zien wat we in de afgelopen jaren gedaan hebben. De campagne was misschien niet altijd even makkelijk, ik denk even aan afgelopen zaterdag op de verkiezingsmarkt. Dat had wel een paar graden warmer mogen zijn.
  • Maar behalve de kou heb ik er wel van genoten. Je leert de Edese samenleving echt kennen en dat is een waar genoegen. Je komt in contact met je achterban, maar ook met mensen die misschien niet tot jouw groep kiezers behoren. Ook van hen zijn we in de komende vier jaar volksvertegenwoordiger. Als ons één ding zal bijblijven van de afgelopen maanden is het vooral die kleurrijke verzameling van mensen uit Ede waarmee je in gesprek raakt. Dat we in Ede met zulke verschillende mensen zo dicht bij elkaar wonen in één gemeente is wat ons betreft een voorrecht. Een voorrecht dat niet vanzelfsprekend is.
  • Die kracht moet ook terugkomen in het gemeentebestuur. De mooiste dingen gebeuren als je samen zaken oppakt en niet vast blijft plakken in hokjes. Daarom pleiten wij voor een coalitie die verbindt tussen links en rechts, tussen landelijk verbonden partijen en lokaal en tussen progressief en conservatief. Als we die balans terug kunnen zien in de coalitie, hebben we een bestuur dat een mooie afspiegeling biedt van de geweldige samenleving die Ede is.
  • Dat progressieve geluid in de coalitie heeft D66 in de afgelopen jaren met plezier mogen uitdragen. En volgens ons ook met succes. We hebben ook veel samengewerkt in de afgelopen periode. En volgens ons ook met succes. In welke samenstelling dan ook willen we dat graag behouden en zijn wij zeer gemotiveerd dat progressieve geluid uit te mogen blijven dragen.
  • Er valt in Ede nog veel werk te doen op het gebied van antidiscriminatie, individuele vrijheid om zelf je eigen keuzes te maken en een duurzaam Ede en wij pakken dat werk graag op. Daarnaast hebben wij duidelijke ambities met Ede en zijn we niet bang om onze inwoners mee te nemen in een plan om Ede vooruit te brengen. Die ambitie uit het vorige College willen we graag terugzien in het volgende.
  • Verder spreekt D66 de voorkeur uit voor een coalitie van vijf partijen met elk één wethouder. Een coalitie met meer partijen achten wij niet wenselijk en een bestuur met minder wethouders onwerkbaar. Daarnaast zien wij in de politieke verhoudingen geen ruimte voor een college waarin een partij twee wethouders zou leveren. Dan kom je eigenlijk automatisch bij een college uit van vijf partijen met elk één wethouder.
  • Bij de vorming van die coalitie sluit D66 geen partij uit. Wel merken we dat bij sommige partijen de verschillen klein zijn en sommige partijen verder van ons af staan qua programma. We hopen deze weken te ontdekken welke partijen er op inhoud uit gaan komen om gezamenlijk Ede vooruit te brengen. Aan dat gesprek levert D66 graag een bijdrage.