donderdag 31 mei 2018

D66 blij met komst van nieuwe en mooiere mountainbikeroutes in Ede

Op 23 mei hield de gemeente in het Westhoffhuis in Lunteren een informatiebijeenkomst over de nieuwe en mooiere mountainbikeroutes. Peter de Pater, wethouder voor sport, recreatie en toerisme, zette met veel enthousiasme als eerste aan. Daarna gaf hij het woord aan Patrick Jansen van Tracks & Trails, een ervaren route-ontwerper en –bouwer die opdracht heeft gekregen een nieuwe, uitdagende mountainbikeroute in Ede te maken. Een duurzame route voldoet, volgens de website van Tracks & Trails, aan de volgende eisen:

–          Veroorzaakt geen schade aan bodem, aardkundige waarden, erfgoed en flora
–          Minimaliseert de verstoring van fauna
–          Minimaliseert de overlast voor andere bosbezoekers
–          Wordt bij voorkeur gebouwd en beheerd met hulp van vrijwilligers
–          Is mooi, uitdagend en veilig om te rijden
–          Zorgt voor economische spin-off

Met de natuurlijke schatten heeft Ede goud in handen voor sport en recreatie in de openbare ruimte. D66 is blij met dit gemeentelijke initiatief waardoor het sportieve fietsen in de bossen zowel meer wordt aangemoedigd als gekanaliseerd.

Patrick liet zien dat er een route is ontworpen in afstemming met terreineigenaren en –beheerders, die voor een groot deel uit zo genaamde ‘single tracks’ (enkel spoor) bestaat. Daarom wordt de route ook in één richting gereden. De route kan op elk punt worden begonnen maar er komt een aantal specifieke ‘startpunten’, bij voorbeeld bij horecagelegenheden. De toegankelijkheid resp. geslotenheid van terreinen voor fietsers verandert niet door de nieuwe route. Het gebruik van de route moet en zal vooral komen door zijn aantrekkelijkheid. De Edese route wordt, in tegenstelling tot bij voorbeeld die op de Heuvelrug, gratis te rijden (zonder stickers e.d.).

De bijeenkomst werd bijgewoond door tientallen mensen, meest mountainbikers, zowel individueel als georganiseerd (bijvoorbeeld de Barneveldse Wielervereniging Tour de Force die regelmatig toertochten organiseert in de gemeente Ede). Een aantal vrijwilligers is al beschikbaar.

Binnenkort wordt de nieuwe route door de gemeente gepubliceerd. Volgens plan wordt vanaf het najaar de uitvoering ter hand genomen. De uitvoering van de gehele route kan ca. 1 ½ jaar in beslag nemen omdat per dag maar een klein stukje aangelegd kan worden.

Sport

D66 draagt sport in de ruimste zin van het woord een warm hart toe en wil dat zo veel mogelijk inwoners van de gemeente Ede de kans hebben om aan sport te doen. Sport verbindt, brengt samen en maakt gezond!