dinsdag 17 juli 2018

Te veel kinderen in gesloten jeugdzorginstelling

D66 Ede heeft raadsvragen gesteld over de grote hoeveelheid kinderen in een gesloten instelling. Dit blijkt uit onderzoek van Unicef en Defence for Children. Ook de Kinderombudsman heeft hier veelvuldig aandacht voor gevraagd. D66-raadslid Stephan Neijenhuis: “Soms is een opname in een gesloten jeugdzorgdinstelling noodzakelijk, maar vaak is het ook erg ontwrichtend voor een kind. Veel partijen maken zich zorgen over de grote aantallen kinderen die dit overkomt en vragen zich af of het niet anders kan. Deze problematiek raakt ons diep. Daarom horen wij graag hoe de gemeente Ede dit aanpakt.”

In het sociaal domein is sprake van oplopende tekorten. Dat maakt de problematiek rond gesloten jeugdzorg des te prangender. Neijenhuis: “Voor een kind kan het vaak beter zijn om geholpen te worden in de thuissituatie, maar daarnaast betekent het vaak ook een kostenbesparing. Door meer kinderen thuis te helpen kunnen dan hopelijk meer kinderen geholpen worden.”

Lees de raadsvragen hier.