vrijdag 12 oktober 2018

Niet achteroverleunen, maar in actie voor het Centrum

“Misschien dat een achteroverleunende gemeente tot een doorbraak kan leiden.” Dat zei het College bij het besluit om niet meer actief een oplossing te gaan zoeken voor de leegstand in de Achterdoelen. D66 vindt dat onbegrijpelijk. De leegstand in de Achterdoelen is een groot probleem voor het centrum van Ede. Dat los je niet op met achteroverleunen, maar met hard werken. D66-fractievoorzitter Stephan Neijenhuis stelde vragen hierover bij de raadsvergadering van donderdag.

Ook presenteerde D66 enkele ideeën hoe dat centrum levendiger kan worden. Bijvoorbeeld door het Kuiperplein eens onder de loep te nemen. Fractievolger Freek Jan Koekoek: “Is het mogelijk om nieuw traject van burgerparticipatie op te starten dat vergelijkbaar is met de stemming voor het ontwerp van het Marktplein?” Ook vindt D66 het erg belangrijk dat de verkeerssituatie bij de rotonde bij Cultura aangepakt wordt.

Op diezelfde avond probeerden verschillende coalitiepartijen als ChristenUnie en GroenLinks opeens terug te krabbelen op het plan om te investeren in de Grotestraat. Erg zonde volgens D66. Raadslid Stephan Neijenhuis: “De Grotestraat is ongeveer de belangrijkste winkelstraat van het centrum. We hebben met de hele raad besloten die op te knappen. Nu vallen de kosten zelfs lager uit dan verwacht en willen sommige partijen opeens hun handtekening terugtrekken. Dat is niet uit te leggen.”

• De Achterdoelen verdienen een College dat actief aan de slag gaat tegen de leegstand. Niet achteroverleunen!
  • Neem het Kuiperplein en de rotonde bij Cultura onder de loep. Dat kan veel mooier en veiliger.
  • Blijf bij het plan om te investeren in een mooie Grotestraat.