zaterdag 12 januari 2019

D66 wil eerlijke verdeling kosten centrum Bennekom

D66 wil dat voortaan alle winkels gaan bijdragen aan de kosten voor het centrum van Bennekom. Nu worden de kosten voor verfraaiing en activiteiten in het centrum vrijwillig opgebracht door een deel van de winkeliers. D66-fractielid Freek Jan Koekoek: “Het is geweldig dat deze ondernemers van de Ondernemersvereniging het centrum zo levendig maken. Maar als niet iedereen meedoet, ondermijnt dat de goede wil en zorgt het voor oneerlijke concurrentie. Iedereen profiteert immers van de mooie kerstverlichting of de Dickens Fair.”

Daarom heeft D66 samen met CDA, GemeenteBelangen, DKE, GroenLinks en ChristenUnie een motie ingediend voor de invoering van de reclamebelasting. Deze belasting gaat niet in de gemeentelijke kas, maar direct naar de ondernemersvereniging om te gebruiken voor het centrum. De partijen willen dat de wethouder in gesprek gaat met de winkeliers of er draagvlak is voor deze belasting en dan voor de zomer met een voorstel komt. De motie is aangenomen door de gemeenteraad. Koekoek: “Het belangrijkste is natuurlijk dat er draagvlak moet zijn bij de ondernemers voor deze reclamebelasting. We moeten het niet opleggen als politiek.”