vrijdag 18 januari 2019

Veiligheid vraagt meer dan stoere taal

Stoer crimefighten klinkt leuk, maar Ede wordt er niet altijd veiliger mee. Wat D66 betreft zijn we pragmatisch, doen we wat werkt, met respect voor de rechtsstaat en grondrechten.

Geen onnodige inbreuk op privacy
We merken dat onze privésfeer steeds verder ingeperkt wordt. Wat D66 betreft moeten we ons daar bewust van zijn en ons de vraag blijven stellen of die inperkingen gerechtvaardigd en echt noodzakelijk zijn. Een specifiek stuk gereedschap kopen bij een bouwmarkt kan al genoeg zijn om in de gaten gehouden te worden. En op het Museumplein zijn agenten uitgerust met bodycams om zonder toestemming van de betreffende personen of ouders dronken jongeren te filmen. Dat vindt D66 te ver gaan.

Weg met uitsterfbeleid coffeeshops
Ede heeft slechts twee coffeeshops en die zitten ook nog eens vlak naast elkaar. Daarnaast verbiedt het college initiatiefnemers om bijvoorbeeld ergens anders een coffeeshop erbij te openen. Dat werkt niet. Als er een goed plan komt voor een coffeeshop waar mensen legaal en veilig wiet kunnen kopen in plaats van bij illegale dealers, dan moeten we daar goed naar kijken. Niet dogmatisch op voorhand afwijzen.

Meedoen aan experiment legale wietteelt
Op allerlei plekken zien we de uitwassen van het falende systeem waarin softdrugs kunstmatig in de illegaliteit wordt gehouden. Branden op zolderkamers met illegale kwekerijen. Ondermijning en vermenging van bovenwereld en onderwereld. Een politiemacht die er de handen aan vol heeft. Daarom moeten we naar een nieuw systeem waarin we de illegale wiethandel de pas afsnijden. Daarom moet Ede meedoen met het experiment legale teelt.