donderdag 7 maart 2019

D66 Ede tegen totaalwietverbod

D66 is tegen de invoering van een totaalwietverbod. Het College van B&W stelde in de raadsvergadering donderdag 7 maart voor om het gebruik van wiet op alle openbare plaatsen te verbieden. D66 vindt dat onnodig, inefficiënt en disproportioneel. Raadslid Stephan Neijenhuis: “Dit voorstel stond in geen enkel verkiezingsprogramma. Met dit verbod wordt ons drugsbeleid conservatiever dan pak ‘m beet Staphorst of Tholen. Dit moeten we niet doen.”

Niet nodig tegen overlast
Volgens D66 is het verbod niet nodig om overlast tegen te gaan. Neijenhuis: “Als iemand overlast veroorzaakt door lawaai, stank of in een portiek hangen, dan zijn er al genoeg middelen om die mensen op de bon te slingeren. Dit verbod is alleen bedoeld voor mensen die een joint roken en verder niets doen. Volgens mij heeft de politie de tijd hard nodig voor andere dingen”.

Buiten proporties
Het voorgestelde verbod geldt voor de hele gemeente Ede. Dat vindt D66 een paar stappen te ver. Neijenhuis: “Dat je geen blowende mensen wil hebben bij een school of op een speeltuin begrijp ik best. Zo’n verbod zouden we kunnen steunen. Maar dit verbod geldt meteen voor de hele gemeente. Op dit moment geven we de burgemeester al de bevoegdheid om op bepaalde plekken blowen te verbieden, maar daar wordt geen gebruik van gemaakt.”

Over twee weken volgt besluitvorming over de Algemene Plaatselijke Verordening. D66 Ede heeft aangekondigd een amendement in te dienen om het voorstel voor een totaalwietverbod te schrappen.