donderdag 18 april 2019

Vaccinatiegraad snel naar 95%

D66 vindt de vaccinatiegraad in Ede te laag. Dat zorgt voor onveilige situaties voor jonge kinderen. Op dit moment is slechts 83% van de zuigelingen volledig gevaccineerd in Ede. Dit is ver onder de 95%-norm van de WHO om voor groepsimmuniteit te zorgen. D66-raadslid Stephan Neijenhuis heeft dit onderwerp geagendeerd bij de raadsvergadering van 18 april. Hij vroeg het College om snel beleid te ontwikkelen om de graad naar 95% te krijgen.

Neijenhuis: “Of mensen nu op basis van religieuze overtuiging of fake news hun kinderen niet laten inenten. Het brengt je eigen kinderen en die van een ander in gevaar. Jonge kinderen zijn afhankelijk van groepsimmuniteit en lopen dus risico in Ede. Dat vindt D66 onacceptabel. Wij willen dat de gemeente Ede in actie komt. Ook in samenwerking met omliggende gemeenten. In Barneveld, Renswoude of Scherpenzeel is de situatie nog erger en ziektes houden geen halt bij de gemeentegrens.”

In reactie gaf wethouder Meijer (CU) aan dat er een speciaal consult ontwikkeld zal worden door de gemeente om ouders voor te lichten over het belang van vaccinatie. Het College van B&W wilde zich niet committeren aan een harde norm.