donderdag 27 juni 2019

D66 wil recycle-straf van tafel

D66 wil dat de geplande verhoging van de afvaltarieven van tafel gaat. De fractie vindt dit een straf voor goed gedrag. Fractievoorzitter Stephan Neijenhuis: “Sinds een paar jaar moeten we restafval per keer betalen. En we hebben vier kliko’s in de tuin. Niet leuk, maar Edenaren pakken het goed op. Ze scheiden hun afval goed en houden er wat op over. En wat doet dit college? Meteen de tarieven verhogen. Dat is stank voor dank”.

In de Perspectiefnota staat opgenomen dat het College de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing wil verhogen. Aangezien er geen plan gepresenteerd wordt om de kosten te verlagen zal dat bij de begroting leiden tot een verhoging van de afvalstoffenheffing. In het debat hierover sneed D66 de “recycle-straf” aan. Volgens D66 is het passender om bijvoorbeeld de toeristenbelasting te verhogen, omdat er de afgelopen jaren veel extra middelen naar de toeristische sector gaan. Zo hoeft het afschaffen van de recycle-straf ook niet ten koste te gaan van de penibele financiële situatie.