woensdag 6 november 2019

D66 wil meer middenhuur in Ede

D66 wil dat de gemeente Ede actie onderneemt om meer woningen in de middenhuursector te bouwen. Daarom heeft raadslid Stephan Neijenhuis raadsvragen gesteld aan het College. D66 voelt zich daarin gesteund door de Regio FoodValley. De regio geeft een gezamenlijk advies om bij nieuwbouwprojecten minstens 10-15% in de middenhuur te bouwen. Dat zijn woningen met een huur tussen de € 700 en € 900. Neijenhuis: “Veel mensen hebben behoefte aan deze woningen. Zij komen bijvoorbeeld niet in aanmerking voor sociale huur of moeten te lang wachten. Daarnaast kunnen deze mensen ook geen hypotheek krijgen. Dan ben je aangewezen op de vrije huur. Die moet betaalbaar zijn in Ede.”

Tussen wal en schip
De gemeente Ede hanteert nu lagere percentages voor middenhuur dan het advies van de Regio FoodValley. Volgens D66 is dat niet genoeg. Neijenhuis (D66): “Wat ons betreft gaan we overal in de gemeente Ede minstens 10% van de woningen in nieuwbouwprojecten bestemmen voor middenhuur. En in de kern Ede 15%, want daar is de vraag het grootst. Zo kunnen we eindelijk een goed woningaanbod bieden voor de mensen die nu tussen wal en schip vallen. Nu heeft maar 5% van de totale woningvoorraad een huur tussen de € 700 en € 900. Voor deze mensen valt dus op voorhand eigenlijk al 95% van de Edese woningen af. Dat is niet best. Zo blijven veel mensen ook vastzitten in een sociale huurwoning, terwijl ze prima zouden kunnen doorgroeien. Dat is voor niemand fijn, want de wachtlijsten voor sociale huur zijn ook torenhoog.”

Lange termijn
Gemeenten kunnen veel doen om meer middenhuurwoningen te laten bouwen. Zo kunnen zij in bestemmingsplannen woningen toewijzen aan deze sector en daarbij een maximum stellen aan de huurstijgingen. Volgens D66 moeten we daarbij ook kijken naar de lange termijn. Neijenhuis (D66): “Die middenhuur moeten we voor de lange termijn regelen. Het kan niet gebeuren dat we woningen aanwijzen voor middenhuur en dan binnen een paar jaar de huizen verkocht worden of de huren door het dak schieten. Dan hebben we over een paar jaar weer hetzelfde probleem. We moeten regels opstellen dat de eigenaren die woningen voor een lange periode in deze prijscategorie moeten aanbieden.”