maandag 14 december 2020

D66 dient Regenboogvoorstel in

D66 heeft samen met een brede coalitie een initiatiefvoorstel ingediend om Ede te laten aansluiten bij de Regenbooggemeenten. D66-raadslid Stephan Neijenhuis dient dit voorstel in samen met raadsleden van GroenLinks, GemeenteBelangen, PvdA, VVD, CDA en fractie Wijnsouw. Als het voorstel wordt aangenomen roept Ede zich uit tot Regenbooggemeente. Ook stellen de raadsleden voor dat het College extra lhbti-beleid moet gaan voeren en daartoe een intentieverklaring te ondertekenen met Minister van Emancipatie Ingrid van Engelshoven (D66). Van alle 100.000+-gemeenten zijn Ede en Apeldoorn voorlopig de enige gemeenten die nog niet zijn aangesloten bij dit verbond. Voor D66 zou het een geweldige stap zijn om Ede daarbij te laten aansluiten.

Regenbooggemeenten
In de Regenbooggemeenten werken gemeenten samen om de sociale acceptatie en veiligheid van hun lhbti-inwoners te verbeteren. Stephan Neijenhuis (D66): “Het verbeteren van de sociale acceptatie en veiligheid van onze lhbti-inwoners is van enorm belang zodat zij zichtbaar zichzelf kunnen zijn in de gemeente Ede. Ik vind het geweldig dat een brede coalitie uit de gemeenteraad nu samen deze stap zet om dat uit te dragen. Daarnaast moeten we extra beleid gaan voeren en samenwerken met andere gemeenten om dat voor elkaar te boksen. Daarom dienen we nu dit voorstel in.”

Daad bij het woord
Voor de indienende partijen was het van groot belang dat het initiatiefvoorstel de daad bij het woord zou voegen. Neijenhuis: “Het zou een geweldig statement zijn als Ede een Regenbooggemeente wordt. Maar dat is slechts het begin. We moeten gaan werken aan effectief beleid om de acceptatie en veiligheid te verbeteren. Daarom dienen we niet alleen dit voorstel in, maar ook een initiatiefnota met verschillende maatregelen die de basis kunnen vormen voor goed lhbti-beleid in Ede.” In de Initiatiefnota stellen de raadsleden onder andere voor om op regelmatige basis de veiligheid van lhbti-inwoners ter sprake te laten komen in het “driehoeksoverleg” over de veiligheid in Ede, specifieke aandacht te besteden aan lhbti-inwoners bij het eenzaamheidsbeleid en op Coming Out Day de regenboogvlag te laten wapperen bij het gemeentehuis.

Lees hier de stukken:

Initiatiefvoorstel Regenbooggemeente