vrijdag 2 juli 2021

D66: budgetrecht niet op de helling

D66 heeft tegen het voorstel gestemd voor de Reserve Cofinanciering. Vanuit deze reserve van € 10,5 miljoen zou het College ieder jaar een kwart van het geld naar eigen inzicht kunnen besteden. De belangrijkste voorwaarde is niet dat de projecten op goedkeuring kunnen rekenen van de raad, want die verantwoording is slechts achteraf. De belangrijkste voorwaarde is dat 50% van het geld door andere partijen wordt geleverd, zoals het Rijk of de provincie.

Een week lang cola

Fractievoorzitter Stephan Neijenhuis (D66): “Dat klinkt natuurlijk heel mooi, gratis geld van anderen naar Ede halen, maar het is totaal niet logisch. Het is alsof je boodschappen gaat doen en alleen maar dingen uit de bonus mag kopen. Dan zit je een week lang cola te drinken omdat dat 50% korting heeft, terwijl je eigenlijk zin had in de gewone huismerk ijsthee die sowieso veel goedkoper is. Je bouwt dus een blinde vlek op voor goede investeringen waar toevallig geen cofinanciering voor mogelijk is. Denk aan de investeringen in nieuwbouw van scholen. Erg belangrijk, maar geen cofinanciering van 50% mogelijk. Alleen op onderwijs schuift de gemeente ieder jaar weer investeringen vooruit. Dat zijn de verkeerde keuzes.”

Budgetrecht in geding

Daarnaast hadden veel oppositiepartijen bezwaar tegen de werkwijze van de reserve. Het College mag ieder jaar een kwart van de reserve uitgeven en hoeft alleen na afloop te zeggen wat ze hebben gedaan. Dat kan een bedrag zijn van 1,8 miljoen per jaar waarvan het College zelf kan bepalen of het geïnvesteerd wordt in natuur, maar ook in autowegen of het centrum. Dat kan van alles zijn. Het voorstel van D66 om door de raad te laten vaststellen hoeveel geld naar welk van de zes thema’s zou gaan, noemde wethouder Meijer (CU) “bureaucratische rompslomp”. Neijenhuis (D66): “Dat is niet de goede houding. Van het Impuls Investeringsfonds de afgelopen jaren hebben we altijd de uitgaven zo vastgesteld en we hebben nooit gehoord dat het College achter het net heeft gevist. Voorstellen worden er sterker van als de raad mee kan denken vanuit het democratische mandaat dat ze hebben.”