Geef ruimte om groen te wonen

D66 heeft grote ambities als het gaat om duurzame energie. Energie halen we niet voor weinig geld uit de grond, maar wordt steeds meer een onderdeel van onze leefomgeving. D66 wil dan ook dat de gemeente actief aandacht besteedt aan duurzame energie in het ruimtelijkeordeningsbeleid. Voor zonnepanelen geldt, of ze nu of op een dak staan of ergens in het veld, dat gemeentelijke regels niet nodeloos in de weg moeten zitten. D66 wil dat de gemeente een proactieve rol inneemt wanneer er initiatiefnemers zijn voor een zonneproject. Daarnaast wil D66 zoeken naar kansrijke locaties voor windmolens met als voorwaarde dat deze niet zich niet op kwetsbare natuurgebieden bevinden. Hierbij willen we dat de Edenaren vanaf het eerste moment betrokken worden. Betrokkenheid en een gezamenlijk doel zijn essentieel voor draagvlak bij duurzame energieprojecten.
Naast het tegengaan van klimaatverandering is het ook van belang om te leren omgaan met de gevolgen hiervan. Groene wijken leveren hierbij een groot voordeel op. Bomen en planten zorgen ervoor dat bij hevige regenval water beter in de bodem zakt, terwijl ze bij hitte zorgen voor de nodige verkoeling. Groene straten, tuinen en schoolpleinen
maken Ede mooier, klimaatbestendig en leefbaar.